سفید کردن دندان ها

ممکن است دو یا چند فرد به طور همزمان تحت نظر یک دندان پزشک، شروع به سفید کردن دندان های خود کنند، از یک روش درمانی استفاده کنند، موادی با کیفیت یکسان به کار ببرند و نحوه های درمانی آن ها کاملا مانند هم باشد، اما نتایج یکسانی به دست نیاید. آیا می دانید چه چیزی باعث تفاوت در نتایج می شود؟ در این نوشتار بعضی از عوامل را بررسی می کنیم:

جنس دندان

یکی از مهم ترین عواملی که در به دست آوردن نتیجه خوب از بلیچینگ تأثیر دارد، جنس دندان است. بعضی از افراد هستند که به طور طبیعی و مادرزادی دندان های زرد رنگی دارند. میزان تیرگی و زردی رنگ دندان ها در این افراد نیز با هم متفاوت است. با روش بلیچینگ می توان این نوع بد رنگی های طبیعی را نیز تا حدودی روشن تر کرد. ولی نتایج به دست آمده در افراد یکسان نخواهد بود و میزان رنگدانه ها و دوام و سرسختی آن ها باعث می شود که میزان سفید شدن دندان های این افراد با هم متفاوت باشد.

ساختار مینای دندان

شاید تصور شما این باشد که مینای دندان یک لایه لعاب مانند یک پارچه و کاملا صیقلی است و هیچ گونه منفذی ندارد. اما این تصور اشتباه است. مینای دندان دارای منافذ بسیار ریز و خلل و فرج است. دلیل زرد شدن دندان ها هم همین سوراخ های ریز هستند، زیرا رنگدانه های مواد غذایی از طریق همین منافذ وارد مینای دندان شده و در آن نشست می کنند و رنگ دندان را تغییر می دهند.

افرادی که مینای دندان آن ها منافذ بیشتر و درشت تری دارد، در بلیچینگ نتیجه بهتری به دست می آورند زیرا مولکول های هیدروژن پروکساید راحت تر وارد مینا شده و در آن فعالیت می کنند.

عادات تغذیه و سبک زندگی

به جرأت می توان گفت سیگار کشیدن و مصرف دخانیاتی مانند قلیان، بدترین تأثیر را روی بدرنگی دندان ها دارد. هنگامی که فردی سیگار می کشد، مواد سمی ای مانند نیکوتین را مستقیما استنشاق می کند. وجود نیکوتین علاوه بر مشکلات حادی که برای سلامتی به وجود می آورد، به راحتی وارد مینای دندان شده و عمیقا در آن نشست می کند. علاوه بر نیکوتین جرم دود سیگار نیز می تواند وارد  مینای دندان شود و در آن نفوذ کند. به این دلایل افراد سیگاری بدترین لکه ها و بد رنگی های دندان را دارند. تغییر رنگی که در اثر مصرف دخانیات و سیگار به وجود می آید از سر سخت ترین نوع بدرنگی ها هستند و به سختی می توان رنگ چنین دندان هایی را به حالت اولیه در آورد. در صورتی که پس از بلیچینگ ، فرد باز هم به مصرف دخانیات ادامه دهد، لکه های تیره رنگ به سرعت بر می گردند.

مصرف مواد غذایی رنگی

افرادی که در طول روز به میزان زیادی از نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه استفاده می کنند، دندان های تیره و زرد رنگی دارند. این نوشیدنی ها نیز رنگدانه های خود را وارد مینای دندان کرده و باعث تیرگی آن می شوند. مواد غذایی چسبنده و رنگی مانند چیپس و پفک نیز همین تأثیر را می گذارند. شاید سفید شدن دندان های این افراد بسیار دشوار باشد. در صورتی که پس از سفید شدن دندان ها باز هم به مصرف این مواد غذایی ادامه داده شود، لکه های تیره و زردی دندان ها دوباره بازخواهند گشت.