مسواک زدن برای کودکان

دندان های تازه نیش زده کودکان با وجود اندازه کوچکشان، بسیار مهم هستند. اکثر اوقات پدر و مادر با دیدن این مروارید های سفید و درخشان خدا دادی، در دهان کودک خردسالشان این سوال برایشان مطرح می شود که آیا باید برای کودکمان مسواک بزنیم و یا اساساً از چه سنی کودکان نیاز به مسواک دارند؟
در پاسخ باید گفت اصولاً مراقبت از دهان و دندان، موضوع با اهمیتی است که شامل تمام مراحل رشد انسان میشود و در هر مرحله از سن نیز باید به فراخور آن دوره، شیوه های مناسب مراقبت از دندان را بکار گرفت. حفاظت از دهان و دندان از اولین روزهای تولد کودک آغاز می شود.

مراقبت از دندان های شیرخواران

در واقع میتوان مراقبت از دهان و دندان را به این چند دوره ها تقسیم کرد:

اول: قبل از شش ماهگی

باید توجه داشت که پلاک های چسبنده قادرند سلامت لثه را در این سن به مخاطره بیندازند، در این مرحله می توان از پارچه ای تمیز برای پاک کردن لثه های نوزاد استفاده نمود.

دوم: پس از شش ماهگی و قبل از دو سالگی

عموماً اولین جوانه های دندان در کودکان از شش ماهگی ظاهر می شوند، در این مرحله باید از مسواک های انگشتی مخصوص اطفال برای پاک کردن دندان استفاده کرد.
در این سن استفاده از خمیر دندان برای کودک به هیچ عنوان توصیه نمی شود. خمیر دندان به علت دارا بودن فلوراید، سولفات لوریل سدیم، مواد نگه دارنده و احتمال زیاد بلعیده شدن آن توسط کودک در هنگام مسواک زدن مشکلاتی از قبیل مسمومیت و علایم حاد گوارشی را می تواند ایجاد کند.

مراقبت های دندان در کودکان بالای دو سال

قبل از سه سالگی

می توان از مسواک مخصوص اطفال برای کودک استفاده کرد.
این نوع مسواک ها دارای دسته های نسبتاً بزرگ و سر برس کوچک می باشد همچنین موهای برس از جنس بسیار نرم می باشند که به لثه های کودک آسیب نمی رساند.
خمیر دندانی که استفاده می شود نیز باید مخصوص کودکان باشد. این نوع از خمیر دندان ها عاری از فلوراید اند و مشکلی را برای کودک دلبندتان ایجاد نمی کنند. گرچه باید در هرحال به کودک آموزش دهید که به هیچ عنوان خمیر دندان و کف خاصل از مسواک زدن را فرو ندهد و دهان را پس از مسواک زدن و بیرون ریختن کف خمیر دندان، چندین بار آبکشی کند.
به این نکته نیز باید توجه داشت که مسواک هر شش ماه باید تعویض شود تا موهای تغییر شکل داده شده مسواک مانع عملکرد صحیحشان نشود.

قبل از هفت سالگی

تا قبل از هفت سالگی باید روی مسواک زدن کودک نظارت داشت. همچنین استفاده از دهان شویه و نخ دندان خیال شما را تا حدود زیادی از پوسیدگی دندان های کودکتان راحت می کند. البته مراجعه منظم به دندانپزشک را نباید فراموش کرد.

به کودک یاد بدهید که چگونه با حرکات مناسب پرزهای مسواک را به جلو، پشت و کناره های دندان ها برساند و با حوصله و دقت این کار را تا پاک شدن کامل دندان ها انجام دهد.