ارتودنسی کودکان

ارتودنسی دندان در سنین مختلفی انجام میشود ولی سنینی هستند که اگر ارتودنسی در آن ها انجام شود هم موثر تر واقع میشود هم در هزینه و وقت فرد صرفه جویی میشود.

سن مناسب برای معاینه دندان ها جهت درمان ارتودنسی

انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه میکند که هر کودکی بهتر است در سن 7 سالگی مورد معاینه متخصص دندانپزشکی قرار گیرد. این کار به متخصص ارتودنسی این امکان را میدهد که مشکلات فک و دندان را در سنین کمتر و در همان مراحل اولیه تشخیص دهد و با توجه به وضعیت دندان ها و بررسی های انجام شده نسبت به طرح ریزی برنامه مناسب درمانی برای دندان های کودک اقدام کند.همچنین او میتواند والدین را از مشکلات احتمالی که در آینده برای کودک پیش خواهند آمد آگاه کند یا اگر قرار است درمان خاصی روی کودک انجام شود به آن ها اطلاع دهد.

چرا معاینات دوره ای دندان پزشکی ضرورت دارد؟

هدف از معاینه و مشاوره در سنین پایین آگاه سازی والدین از وضعیت دندانی فکی کودک و عواقب عدم درمان و همچنین هدایت آنها به سوی مناسبترین درمان و همچنین تشخیص به صرفه ترین زمان شروع درمان است.

اگر سن بیمار و وضعیت دندان ها برای درمان مناسب باشد دندانپزشک در همان زمان درمان را شروع میکند که البته تعداد زیادی این گونه نیستند.بیشتر افراد دارای مشکلات فکی باید تا زمان فرا رسیدن موعد درمان منتظر بمانند.

مزایای معاینات دندانپزشکی و ارتودنسی در سن مناسب:

مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان در سنین هفت تا هشت سالگی باعث میشود:

اگر زمان مناسب فرا رسیده باشد با درمان مناسب پیشگیری به عمل آید و در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

اگر سن بیمار برای درمان کم بود والدین او از زمان درمان مناسب مطلع می شوند و در زمان مناسب به دندانپزشک مراجعه می کنند.
در این سنین میتوان با استفاده از تجهیزات ارتودنسی ساده مشکلاتی مثل نامرتبی دندان ها یا از دست رفتن فضای مورد نیاز برای رویش دندان های دائمی که باعث مشکلات جدی تری در آینده میشوند را حل کرد و از خطرات احتمالی پیشگیری کرد.

کار دیگری که میتوان در جهت مرتب کردن بیشتر دندان ها انجام داد، کشیدن دندان های شیری و جلوگیری از نامرتب شدن بیشتر دندان ها در بزرگسالی است.همچنین میتوان دندان هایی که در زیر لثه پنهان شده اند را به بیرون هدایت کرد یا مسیر رویش دندان ها را اصلاح نمود.دندان های شیری بدلیل اولیه بودن و داشتن ریشه های نرم تر از دندان های دائمی بسیار تغییر پذیر تر هستند. البته نرم بودن ریشه این دندان ها به معنی ساده تر بودن این کار نیست.این کار باید بسیار با احتیاط و توسط دندانپزشک متخصص و با تجربه انجام شود.

در صورتی که کودک دچار مشکلات فکی مانند انحراف فک یا عدم تساوی اندازه فک ها باشد درمان وی باید در محدوده سنی هفت تا دوازده سال انجام شود.

زمان شروع درمان هر کودک به نوع مشکل دندان ها و وضعیت مشکل از نظر حاد بودن یا خفیف بودن بستگی دارد.تفاوت های فردی نیزنقش بسیار زیادی در تعیین زمان درمان دارند. باید در شروع سن هفت سالگی تا هشت سالگی برای معاینه ارتودنسی به متخصص ارتودنسی مراجعه نمود.