ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری از لحاظ تکنیک کارگذاری با روش رایج ایمپلنت کمی متفاوت است. در این روش اگر شرایط استخوانی بیمار ایده آل باشد و از طول و عرض متناسبی هم برخوردار باشد، دیگر نیازی نخواهد بود که برای قرار دادن روکش دندان دست کم 3 ماه زمان صرف شود. در این روش می توان پس از جراحی و قرار دادن پست تیتانیومی از پروتز موقت استفاده کرد و پس از گذر 3 تا 5 ماه آن را با پروتز فاینال تعویض نمود.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد فواید و معایب ایمپلنت فوری دندان بیشتر بدانیم.

فواید ایمپلنت های فوری دندان

کوتاه شدن دوره درمان:

در واقع با این روش درمانی، جایگزینی فوری دندان ها امکان پذیر می شود. از آنجایی که کامل شدن دوره درمان در روش های مرسوم ایمپلنت به 3 تا 6 ماه زمان نیاز خواهد داشت، برخی از بیماران نسبت به آن دلسرد شده و ترجیح می دهند تا با انتخاب روش های سریع تری مثل بریج ظاهری زیبا به دندان های خود ببخشند. اما این مشکل در ایمپلنت فوری برطرف شده است و افراد می توانند ضمن درمانی اصولی و مطمئن از همان ابتدای درمان، با استفاده از پروتزهای موقتی دندان هایی زیبا داشته باشند.

درمان با جراحی کمتر:

در ایمپلنت فوری پایه تیتانیومی، اباتمنت و پروتز موقتی هر سه در روز جراحی در دهان بیمار کار گذاشته می شوند. بدین ترتیب دوره درمان کوتاه تر خواهد شد و دیگر نیازی نیست پس از جوش خوردن پست به استخوان فک، برای جایگذاری اباتمنت و پروتز، مجدد لثه شکافته شود.

ایجاد هماهنگی مطلوب تر بین بافت لثه و تاج:

این ویژگی از منظر زیبایی شناسی ایمپلنت کاربرد دارد زیرا با قرار دادن پروتز موقتی می توان بافت لثه را به طور دلخواه شکل داد به طوری که پس از قرار دادن پروتز دائمی هماهنگی مناسبی بین روکش و بافت لثه به وجود بیاید.

کاهش دهنده بار روانی برای بیماران:

قطعاً کشیدن دندان، خصوصاً دندان های جلویی برای افراد بار روحی روانی منفی خواهد داشت. به ویژه در زمان ایمپلنت که این مشکل بی دندانی شاید 3 تا 6 ماه به طول بیانجامد. در صورتی که می توان با ایمپلنت فوری بیماران را از این کابوس و استفاده آنها از دندان های مصنوعی رها کرد.

معایب ایمپلنت های فوری

احتمال شکست درمان با کوچک ترین حرکت:

جایگذاری پروتز موقتی به مهارت بسیار بالای جراح و دندانپزشک نیاز خواهد داشت. زیرا در صورتی که تاج با تکنیک های بسیار دقیق متصل نشود، ممکن است پایه ایمپلنت حرکت کرده که این مسئله موجب شکست درمان خواهد شد.

این درمان برای همه بیماران ایده آل نیست:

ایمپلنت فوری برای تمامی بیماران کاربرد ندارد و برای افرادی که استخوان فک محکمی دارند، مناسب خواهد بود. عموماً ایمپلنت فوری برای کلیه دندان های فک پایین مناسب تر است، زیرا این فک از استحکام و قوت بیشتری برخوردار است.

مثل سایر درمان ها دارای ریسک است:

جوش نخوردن پست فلزی به استخوان فک، عفونی شدن بافت لثه و شکست ایمپلنت در صورت وارد شدن نیروی زیاد به آن را می توان از عللی دانست که این درمان را نافرجام می کند.

ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دیبا با استفاده از به روز ترین تجهیزات و بهره گیری از کادری حرفه ای و با تجربه، ایمپلنت فوری را پس از بررسی شرایط بیمار به وی پیشنهاد خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید از مشاوره رایگان متخصصان ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دیبا برخوردار شوید.