پوسیدگی دندان کودکان از چه سنی شروع می‌شود؟

پوسیدگی دندان کودکان در سنین مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد. مثلاً پوسیدگی دندان در کودک 6 ماه تا دو ساله که هنوز شیر می‏خورد با پوسیدگی دندان در کودک 3 تا 5 ساله و بالاتر فرق می‏کند. بهتر است بدانیم چه عواملی در پوسیدگی دندانهای کودکانمان نقش دارند. این عوامل به ترتیب سن کودک، از مصرف شیر مادر یا شیشه شیر شروع و تا مصرف شیرینی و شکلات بیش از حدّ و عدم رعایت بهداشت دهان ادامه پیدا می‌کند.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

یکی از علل پوسیدگی دندان‎ها در اوایل رویش، قراردادن شیشه شیر یا سینه مادر به مدت طولانی، مخصوصاً شب تا صبح و در سنین بالاتر مصرف شیرینی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

باید به این نکته توجه داشت که پس از شیردهی، شیشه شیر یا سینه مادر را بلافاصله از دهان کودک خارج کرده و ترجیحاً بعد از شیر به کودک آب داد و یا با تکه‎ای گاز یا پارچه نخی مرطوب دندان‎های کودک را پاک کرد. زیرا ماندن بقایای شیر در دهان، فرصت مناسبی برای فعالیت عوامل میکروبی و مخرب دندان‎ها خواهد بود و در مورد شکلات و شیرینی سعی کنید کودکان شکلات و شیرینی و قند مصرف نکنند، شاید این یک کار غیرممکن باشد ولی سعی کنید تا فرزندان کوچک شما دندان‎های سالمی داشته باشند که طبعاً این دندان‎های سالم باعث تغذیه مناسب و رشد و نمو بهتر آنها خواهد شد. اگر می‎‎خواهید چای یا قهوه به فرزندتان بدهید سعی کنید به صورت شیرین کرده باشد تا نتوانند قند را بجوند چون بدین طریق به مینای دندان‎‎های خود آسیب می‌رسانند. شیرینی و شکلات برای کودکان جذابیت خاصی دارد مطمئن باشید شما نمی‎توانید مانع این جذابیت شوید ولی می‎توانید او را تشویق به مسواک زدن کنید، تا هم نیاز کودک را پاسخ داده باشید و هم از عوارض ناشی از مصرف شیرینی کاسته باشید.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

حتماً از شش ماهگی یعنی درست مصادف با رویش اولین دندان شیری که در دهان ظاهر می‎شود جهت راهنمایی‎های بهداشتی و پیشگیرانه به دندانپزشکتان مراجعه کنید و نیز مسواک مناسب سن کودک و نحوه مسواک زدن را حتماً از دندانپزشکتان جویا شوید.

باید توجه داشت، پس از رویش دندان‎های شیری جهت فلوراید درمانی که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان‎های کودک شما می‌شود با دندانپزشک خود در تماس باشید.

فلوراید تراپی را از چه سنی باید شروع کرد؟

معمولاً درمان فلوراید تراپی از دو سالگی برای کودکان بدون هیچگونه پوسیدگی هر 6 ماه یکبار و برای کودکان با یک یا چند پوسیدگی هر سه ماه یکبار انجام میشود و این درمان تا سن مدرسه که دهانشویه به کودکان ارائه میشود، ادامه پیدا می‌کند.

فلوراید ماده ای است که باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان میشود . بهترین راه رسیدن فلوراید کافی به بدن ، نوشیدن آب حاوی فلوراید است . اما از آنجا که در کشور ما امکان تنظیم میزان دقیق فلوراید آب وجود ندارد اکثر نواحی فاقد میزان مناسب فلوراید هستند. در اکثر نقاط تهران میزان فلوراید آب پایین است و کودکان این ناحیه مستعد پوسیدگی دندان هستند.

در این نواحی بهترین راه ، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید است . مسواک زدن تا سن 6 سالگی بر عهده والدین است . از سن سه سالگی به بالا ، بعد از اینکه پدر یا مادر دندانهای کودک را تمیز کرد مسواک به دست کودک داده می شود تا تمرینی برای آینده باشد. بهتر است بعد از مسواک زدن کف دهان را خارج کنیم و بلافاصله آب در دهان نگیریم تا فلوراید خمیر دندان فرصت کافی برای جذب داشته باشد. بعد از نیم ساعت میتوان دهان را شست.

روزی دو بار مسواک زدن (شب قبل از خواب و صبح بعد از صبحانه ) استفاده بسیار کم از مواد قندی ( شیرینی ، شکلات ، بیسکویت و ….) و مراجعه مرتب به دندانپزشک (سالی دو بار ) سلامت دندانهای کودک شما را تضمین می کند.

در بعضی موارد، دندانپزشک ترجیح می دهد فلوراید موضعی با غلظت بالا را به دندانهای کودک برساند. این کار حدود 10 دقیقه طول می کشد. و نیاز به بیحسی موضعی (تزریق آمپول) ندارد.