به دلایل مختلفی خانمهای باردار از انجام کارهای زیادی در دوران بارداری خودداری میکنند و یا از مصرف داروهای بخصوصی اجتناب میکنند و یا حتی بعضی مواد غذایی را مصرف نمی کنند. ارتودنسی در دوران بارداری مانعی ندارد و مادران باردار میتوانند تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند اما مادران به علل  مختلفی از درمان ارتودنسی در دوران بارداری خودداری میکنند. در دوران بارداری در بیشتر موارد حساسیت مادر افزایش قابل توجهی پیدا می کند و این به این معناست که ارتودنسی در این ایام کاری بسیار ناخوشایند بوده و فرد باید درد ارتودنسی را بدون مصرف مسکن تحمل کند. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری صورت می گیرد میتواند لثه های فرد را در اثر ارتودنسی متورم و حساس کند. در واقع این ارتودنسی است که لثه ها را تحریک میکند و تغییرات هورمونی هم بر ارتودنسی تاثیر می گذارند.  همچنین چیزی که در درمان ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است معاینه ی مکرر بیماران توسط پزشک متخصص ارتودنسی است و در اینجا دندانپزشک برای معاینه و آگاهی بهتر از روند پیشرفت کار به عکس های رادیوگرافی احتیاج دارد که بنا به محدودیت های مادران باردار در این امر معاینه با اختلال روبرو می شود.

در واقعی سوال اصلی که وجود دارد این است:

آیا بارداری مانعی برای انجام عمل ارتودنسی است ؟ آیا مادری که باردار است به هیچ عنوان نمی تواند عمل ارتودنسی را انجام دهد؟ همانطور که گفتیم مادران میتوانند ارتودنسی انجام دهند اما عواملی هستند که خانمهای باردار را از انجام ارتودنسی منصرف میکنند:

  • التهاب و تحریک لثه در اثر تغییرات هورمونی
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری که میتوانند ارتودنسی را با مشکل روبرو کنند
  • رژیم محدود غذایی ارتودنسی و تاثیرات آن بر جنین

سلامت لثه در دوران بارداری و پس از ارتودنسی

حضور دستگاه های ارتودنسی به تنهایی نمی تواند باعث التهاب لثه شود اما وقتی این شرایط با تغییرات هورمونی دوران بارداری همراه میشود، در نتیجه این همراهی باید منتظر عوارضی مثل التهاب لثه باشیم.

بارداری و بهداشت نامناسب دهان و دندان در ترکیب با یکدیگر می توانند موجب بیماری لثه و در نتیجه التهاب لثه ها را در بیماران تحت درمان ارتودنسی تشدید کنند.

تمیز کردن دندان ها در طول  دوران بارداری

تمیز کردن دندان ها و پاکسازی آن ها در دوران بارداری و پس از ارتودنسی اهمیت بیشتری می یابد. بیمار باید تا جایی که میتواند با آموزش های ویژه از بیماری های دهان و دندان و لثه جلوگیری کند. همچنین باید معاینات بیشتری را زیر نظر متخصص ارتودنسی انجام دهد.

عکسبرداری از دندان ها در طول دوران بارداری

برای شروع درمان ارتودنسی و اطلاع از وضعیت فعلی دندان ها و تشخیص نوع درمان عکسبرداری از دندانها ضروری است و همان طور که می دانید اشعه های رادیولوژی برای جنین بسیار خطرناک است، لذا در صورت امکان بهتر است این عمل را تا سال آینده به تاخیر بیاندازید. اما اگر ارتودنسی کرده اید و باردارید بهتر است متخصص ارتودنسی خود را از این امر باخبر کنید تا احتیاط های لازم را به عمل آورد.

رژیم غذاییبرای مادران بارداری که ارتودنسی کرده اند

پس از نصب براکت ها و اتمام مراحل اول ارتودنسی هیچ دارویی مصرف نکنید. در اوایل ارتودنسی ترجیحا از مواد غذایی نرم و مایع استفاده کنید. سپس برای عادی تر شدن براکت ها از آدامس های غیر شکری استفاده کنید تا زودتر به وضعیت عادی بازگردید.

تغییرات هورمونی بارداری و درمان ارتودنسی

طبق مطالعات گوناگونی که انجام شده تغییر مقادر پروژسترون در طولانی مدت می تواند حرکت دندان ها را در ارتودنسی کندتر کند.

بهداشت دهان و دندان

در طول دوران بارداری بخاطر تغییرات هورمونی دندان ها حساس می شوند و کمی آسیب پذیرتر از قبل می شوند بنابراین اگر آسیبی به دندان ها رسید باید فورا نسبت به ترمیم آن اقدام کرد. هر وضعیتی از بیماری های لثه باید مورد معاینه قرار بگیرد. البته از آن جا که تغییرات هورمونی زیادی در مورد زنان باردار اتفاق می اقتد، لثه ی خانم باردار ممکن است کمی ملتهب به نظر برسد که البته نگرانی ندارد.

 اگر در چنین وضعیت هایی به سر میبرید بهتر است برای معاینات بیشتر و اطلاعات بیشتر به کلینیک دندانپزشکی دیبا مراجعه کنید. متخصصین ما با تجربه ی زیادی که در امر بهداشت دهان و دندان دارند راهنمای همیشگی شما خواهند بود.