روش های مختلف بلیچینگ دندان

آیا می دانید بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ به سفید کردن دندان ها با ماده یا ژل مخصوص گفته می شود. دندان پزشک این ژل مخصوص را روی دندان ها قرار می دهد و پس از مدتی تماس ژل بلیچینگ با دندان ها، رنگ آن ها روشن تر می شود. البته میزان روشن شدن رنگ دندان ها با بلیچینگ بستگی به عامل بدرنگ شدن دندان ها و همچنین جنس آن ها دارد.

آیا می دانید بلیچینگ چگونه باعث سفید شدن دندان ها می شود؟

ژل مخصوص بلیچینگ حاوی ماده ای به نام هیدروژن پروکساید (پروکسید کارباماید) است. این ماده یک نوع اسید ضعیف با خاصیت اکسید کنندگی است که پس از تماس با سطح دندان ها از طریق منافذ بسیار ریز روی مینای دندان، وارد آن شده و مانند یک ماده سفید کننده رنگدانه ها را اکسید کرده و از بین می برد.

آیا می دانید بلیچینگ دندان عصب کشی شده چیست؟

بعضی از دندان ها پس از درمان ریشه یا روت کانال (عصب کشی یا اندو) دچار تغییر رنگ می شوند. در این موارد دندان پزشک ماده بلیچینگ را داخل حفره دندان می ریزد تا پس از گذشت مدت کوتاهی رنگ دندان دوباره سفید شود. عارضه جانبی این روش تحلیل رفتن ریشه دندان است. در این روش فقط یک یا چند دندان مورد درمان قرار می گیرند.

آیا می دانید بلیچینگ چه عوارض جانبی ای دارد؟

به طور کلی بلیچینگ درمان کم خطر و کم عارضه ای است. اما در بعضی موارد باعث ایجاد حساسیت دندان و لثه ها می شود. ممکن است فرد پس از بلیچینگ با خوردن غذاهای داغ یا سرد یا جویدن خوراکی های سفت احساس ناراحتی  بکند. البته باید توجه داشته باشید که این حساسیت زودگذر است و نباید به دلیل حساسیت دندان ها جلسات درمانی خود را لغو کنید. برای تسکین دردهای ناشی از حساسیت از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید.

آیا می دانید بلیچینگ در خانه هم امکان پذیر است؟

بلیچینگ به دو روش خانگی و در مطب انجام می شود. در هر دو روش نیاز دارید که یک یا دو جلسه اول درمان را به مطب دندان پزشک مراجعه کنید تا پس از بررسی عامل بدرنگی دندان ها، جرم گیری و پولیش آن ها، تری اختصاصی برای شما ساخته شود. سپس می توانید انتخاب کنید که سایر مراحل را خودتان در خانه انجام دهید یا دندان پزشک در مطب انجام دهد. در روش بلیچینگ در مطب، از ژل بلیچینگ با غلظت بسیار بیشتر استفاده می شود که باعث تأثیر فوری و سفیدی سریع تر دندان هاست. اما در روش خانگی از ماده بلیچینگ با غلظت پایین تر استفاده می شود. سفید شدن دندان ها در روش خانگی بیشتر طول می کشد اما نتایج هر دو روش یکسان است.

آیا می دانید دوام سفیدی دندان ها پس از بلیچینگ چه قدر است؟

دوام سفیدی دندان ها پس از بلیچینگ بستگی به عوامل متعددی دارد. جنس دندان ، عادات تغذیه ای و رعایت بهداشت دهانی فرد همگی در دوام سفیدی رنگ دندان پس از بلیچینگ تأثیر دارند. به طور کلی خوردن غذاهای رنگی مانند چیپس و پفک و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای به سرعت باعث تیره شدن رنگ دندان ها می شود. استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان نیز به دلیل وجود جرم و نیکوتین در دود آن ها باعث تیرگی و بدرنگی بسیار زیاد دندان ها و تحلیل رفتن لثه ها می شود.