بلیچینگ در خانه

یکی از سوالات مراجعه کنندگان به کلینیک دندان پزشکی دیبا این است که آیا بلیچینگ در خانه هم امکان پذیر است؟ یا حتما برای سفید کردن دندان ها به روش بلیچینگ باید به دندان پزشک مراجعه کرد؟  بسیاری از مراجعه کنندگان به دلایل مختلف ترجیح می دهند که عمل بلیچینگ را در خانه انجام دهند. ممکن است شما هم تمایل داشته باشید که بلیچینگ را در خانه انجام دهید و یا به دلیل مشغله زیاد فرصت کافی برای چندین جلسه مراجعه به دندان پزشک را نداشته باشید. از طرفی هزینه های انجام بلیچینگ در مطب دندان پزشکی نیز بیشتر است و ممکن است به دلایل اقتصادی، بلیچینگ خانگی را انتخاب کنید. اما آیا بلیچینگ در خانه امکان پذیر است؟ آیا می توان بدون مراجعه به دندان پزشک و مشورت با او دندان ها را به روش بلیچینگ سفید کرد؟

بدون مراجعه به دندان پزشک از هیچ ماده دارویی استفاده نکنید

  •  درست است که بلیچینگ یک درمان بی خطر و بسیار کم عارضه است؛ اما ژل بلیچینگ یک ماده دارویی است و هرگز نباید بدون مشورت و تجویز دندان پزشک استفاده شود.
  • از طرفی ژل مخصوص بلیچینگ در انواع مختلفی تولید می شود و هرکدام از آن ها دارای غلظت های مختلفی از ماده هیدروژن پروکسید هستند. ممکن است مقدار مورد نیاز شما با افراد دیگر متفاوت باشد.
  • از سویی دیگر هر فرد باید هنگام بلیچینگ، تری اختصاصی خود را برای دندان هایش استفاده کند تا ماده بلیچینگ با لثه تماس پیدا نکند و باعث سوختگی و آسیب به آن نشود. استفاده از تری ای که کاملا طبق قالب دندان های شما ساخته نشده باشد، باعث می شود که ژل بلیچینگ با لثه های شما تماس پیدا کرده و باعث آسیب دیدگی جدی آن ها بشود.
  • بعضی افراد در طی درمان بلیچینگ دچار حساسیت دندان می شوند. در این صورت با مشورت دندان پزشک و تجویز داروی ضد حساسیت، می توان این مشکل را تا حدودی بر طرف کرد. بنابراین در صورتی که بدون مشورت با دندان پزشک بلیچینگ را انجام دهید، در چنین مواقعی به مشکل بر خورد می کنید.

همان طور که ملاحظه فرمودید انجام دادن بلیچینگ بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه به سلامتی شما آسیب می رساند و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

مراحل بلیچینگ خانگی

گرچه مراجعه به دندان پزشک برای بلیچینگ ضروری است، اما بلیچینگ در خانه نیز امکان پذیر است. مراحل بلیچینگ خانگی به این ترتیب است که ابتدا باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود تیرگی و بد رنگی دندان های شما در اثر چه عاملی به وجود آمده است. پس از اینکه علت تیرگی دندان ها مشخص شد، دندان پزشک دندان های شما را از نظر وجود پوسیدگی و خرابی کنترل می کند و اگر نیاز به ترمیم داشت ابتدا آن ها را ترمیم می کند. سپس دندان های شما را جرم گیری کرده و با مواد خاصی آنها را در برابر ژل بلیچینگ نفوذ پذیر می کند. در مرحله بعد از دندان های شما قالبی تهیه می کند که بر اساس آن قالب برای شما تری اختصاصی ساخته می شود. ممکن است جلسه اول درمان شما در مطب انجام شود. ادامه مراحل بلیچینگ خانگی به این صورت است که در مدت دو هفته، هرروز ژل بلیچینگ را داخل تری دندان پزشکی ریخته و به مدت زمانی که پزشک تعیین کرده، روی دندان ها قرار دهید. به مرور زمان، ماده هیدروژن پروکسید وارد مینای دندان شده و رنگدانه ها را (که عامل بدرنگی دندان ها هستند) اکسیده می کند و به این ترتیب دندان ها چند درجه روشن می شوند.