بلیچینگ 

بلیچینگ به روشی گفته می شود که در آن ماده مخصوص سفید کننده دندان، به صورت موضعی روی دندان قرار می گیرد، این ژل مخصوص که حاوی ماده موثره هیدروژن پروکسید است، باعث می شود رنگدانه هایی که در مینای دندان وجود دارند، اکسید شده و از بین بروند. به این ترتیب طی چندین جلسه درمان، لکه های دندان و بدرنگی کلی دندان ها، بسته به نوع لکه ها و عامل بدرنگی، تا حدودی از بین می رود. میزان سفید شدن دندان ها در روش بلیچینگ بستگی به دلیل بدرنگی و لکه و جنس دندان ها دارد.

آماده سازی دندان ها برای بلیچینگ

بلیچینگ دندان، یک عمل تخصصی است که در مرحله اول در مطب دندان پزشکی و طی چند جلسه انجام می شود. پس از آن کیت مخصوص بلیچینگ به فرد داده می شود تا سایر مراحل سفید کردن دندان ها را در خانه انجام دهد.

مراحل آماده سازی برای بلیچینگ:

  • در جلسه اول درمان، دندان پزشک، از دندان ها و لثه شما قالبی دقیق تهیه می کند که بر اساس آن یک ترِی برای دندان های شما ساخته می شود. این تری ها شفاف هستند و به الاینر های ارتودنسی  شباهت دارند. از این وسیله برای قرار دادن ژل بلیچینگ روی دندان ها استفاده خواهید کرد.
  • پیش از شروع درمان باید پوسیدگی های دندان ها را ترمیم کنید. البته باید توجه داشته باشید که بلیچینگ روی رنگ مواد پر کننده دندان و روکش ها تأثیری نمی گذارد.
  • در مرحله بعد دندان های شما جرمگیری می شوند. جرم گیری خود به تنهایی تا حدودی بدرنگی دندان ها را بر طرف می کند.
  • در مرحله بعد دندان پزشک، سطح دندان های شما را با پودر پامیس تمیز و پولیش می کند. سپس موادی برای جلوگیری از ایجاد حساسیت به ژل بلیچینگ، روی دندان ها قرار داده می شود.
  • حال که مینای دندان ها در برابر هیدروژن پروکسید، نفوذ پذیر شده اند، تری مخصوص دندان های شما با ژل مخصوص بلیچینگ پر شده و روی دندان ها قرار می گیرد. غلظت هیدروژن پروکسید مورد استفاده در این مرحله 9 درصد است. ممکن است بعضی افراد لثه و دندان های بسیار حساسی داشته باشند. به همین دلیل پس از 20 دقیقه تری برداشته شده و دهان فرد شسته می شود. سپس دندان پزشک برای بار دوم تری را با ژل بلیچینگ پر کرده و روی دندان ها می گذارد. مدت زمان باقی ماندن ژل، این بار نیز حدود 20 دقیقه است. پس از آن تری را از دهان فرد خارج کرده و دهان کاملا شستشو می شود.
  • در مرحله آخر باز هم مواد ضد حساسیت به دندان ها زده می شود. سپس کیت بلیچینگ که حاوی ژل مخصوص با غلظتی بین 9 تا 27 درصد و تری اختصاصی به شما داده خواهد شد.
  • مراحل بعدی باید در خانه و طبق دستور متخصص دندان پزشک انجام شود. ممکن است دندان پزشک از شما بخواهد، برای تأثیر بهتر درمان، باز هم یک یا چند جلسه بلیچینگ در مطب داشته باشید.

حال که روش بلیچینگ را برای سفیدی دندان های خود برگزیده اید، می توانید به کلینیک دندانپزشکی دیبا مراجعه کنید تا کار بلیچینگ دندان های شما زیر نظر بهترین متخصصان و با تجهیزات به روز و کاملا بهداشتی انجام شود.