لبخند در کودکان

یکی از ارکان اساسی زیبایی هر فرد لبخند می باشد که این مهم در کودکان ضرورت بیشتری دارد. یکی از عوامل مهم تعیین کننده برای زیبایی لبخند یک فرد، دندان ها می باشند. اگر در ساختار دندان یا دهان کودک مشکل یا نقصی وجود داشته باشد، واکنش همسالان کودک بر روحیه ی او تاثیر منفی می گذارد.

اصلاح طرح لبخند در چه مواردی لازم است؟

وقتی دندان های یک کودک از یکدیگر فاصله ی غیر طبیعی داشته باشند، تغییر رنگ دهند، پوسیدگی داشته باشند یا اینکه فک جلو باشد یا دندان ها کوتاه باشد ترمیم و بازسازی طرح لبخند ضرورت می یابد.شاید برخی نسبت به این مشکلات کمی بی تفاوت باشند ولی همزمان با رشد و بزرگ شدن کودک این مشکلات نیز بزرگتر شده و برطرف کردن آنها نیز مشکل تر میشود.

در اصلاح طرح لبخند کودک چه تغییراتی ایجاد می شود؟

طرح لبخند کودک شامل مواردی میشود از جمله:

–        برطرف کردن تغییر رنگ دندان های کودک: ممکن است رنگ دندان های کودک در اثر استفاده از داروهایی مثل تتراسیکلین یا آب های فلورایدی تغییر کند. پزشک میتواند این مشکل را با داروهای سفید کننده مخصوص و بدون آسیب به نسج دندان درمان کند.

–        فاصله بیش از حد دندان ها از یکدیگر: زمانی که فواصل بین دو دندان یا بیشتر آن قدر زیاد باشد که به زیبایی دندان های کودک لطمه بزند متخصص دندان پزشکی کودکان میتواند به وسیله ی تجهیزات ارتودنسی این عارضه را درمان کند.

–        دندان های شکسته : اگر دندان های کودک شکسته باشند یا لبه ی آنها پریده باشد و به زیبایی لبخند کودک لطمه بزند پزشک میتواند با استفاده از مواد پر کننده مثل آمالگام و کامپوزیت همچون دندان بزرگسالان آنها را ترمیم کند.

–        نامرتب بودن دندان ها: ممکن است تحت تاثیر عواملی مثل تراکم زیاد دندان ها، هم پوشانی و یا اختلاف اندازه ی فک پایین و بالا دندان های کودک دچار نامرتبی شوند که مشکلی بسیار شایع در بین کودکان است. طبیعی است که والدین کودک از نامرتبی یا احتمال ثابت ماندن آن بسیار نگران شوند البته این مشگل با کمک دندان پزشک ارتودنسی قابل درمان است.موقعیت دندان ها در سنین کودکی هنوز قابل تغییر است و بخاطر عدم شکل گیری ساختار کامل دندانها تغییر آنها بسیار آسان تر از درمان در سنین بزرگسالی است. البته برای این کار محدودیت سنی وجود ندارد و میتوان آن را در هر زمانی انجام داد.

اصلاح طرح لبخند کودک چگونه اجرا می شود؟

دندانپزشک متخصص ابتدا کل محفظه ی دهان و دندان های کودک را رادیوگرافی می کند تا دریابد حالت قرارگیری دندان ها به چه صورت است. سپس از دندان های کودک بوسیله ی خمیر مخصوص قالب گیری صورت می گیرد.

براکت های مورد استفاده برای دندان های کودکان سیم و نوارهای لاستیکی است که اغلب دارای رنگ های شادی می باشند. برای ارتودنسی کودکان از هدگیر نیز استفاده میکنند که به شکل سیم و نعل اسب است و به دندان های پشتی میچسبد و آن ها را به سمت عقب متمایل میکند تا دندان های جلویی فضای بیشتری را در اختیار داشته باشند.

در طرح لبخند برای هر کدام از موارد بالا کودک باید هر چند هفته یک بار به دندان پزشک متخصص کودکان مراجعه نماید.