آشنایی با کاشت دندان 

کاشت دندان یکی از اتفاقاتی است که در چند سال گذشته بسیار دور از ذهن جلوه می کرد. قطعاً در گذشته تصور نمی شد که با کاشت دندان بتوان به بهترین شکل ممکن فضای خالی ناشی از دندان های از دست رفته را پر کرد.

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به دلیل عدم شناخت این درمان نسبت به آن مردد هستید. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله ضمن توضیحی اجمالی در مورد ایمپلنت، مراحل درمان را نیز معرفی کنیم. پس در ادامه راه همراه ما باشید.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دارای پایه ای فلزی از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک و زیر لثه جای می گیرد. پس از جای گرفتن موفقیت آمیز این پایه فلزی در دهان، روکش بر روی آن قرار می گیرد. مهم ترین دستاورد ایمپلنت محافظت از لثه در برابر تحلیل آن است.

ایمپلنت ضمن ایجاد ظاهری زیبا در لبخند شما، از بروز مشکلات بلع، گوارش و هضم که بخش شایعی از آن به مشکلات جویدنی باز می گردد، جلوگیری می کند.

این روزها ایمپلنت به یک درمان ایده آل برای افراد سالخورده و کهنسالی تبدیل شده است که تا پیش از این مجبور بودند از دندان های مصنوعی استفاده کنند. در این دسته از افراد تحلیل مداوم لثه موجب شل شدگی دندان های مصنوعی در بازه های زمانی مختلف می شد، اما خوشبختانه با درمان ایمپلنت این مشکل رفع شده است. این روزها ایمپلنت برای افراد سالخورده یک اتفاق خوب است که با آن می توانند ضمن داشتن دندان هایی زیبا و سلامت، از تحلیل لثه جلوگیری کنند و حس جوانی و اعتماد به نفس را در خود تقویت نمایند.

مرحله به مرحله تا کاشت دندان

در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دیبا پس از از معاینه اولیه، اقدامات لازم به منظور کاشت دندان آغاز می شود. در صورتی که لثه بیمار دچار عفونت باشد، در نخستین گام و پیش از شروع درمان آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

در مرحله بعدی، پس از مراجعه مجدد بیمار، از مواد بی حسی موضعی و آرام بخش (در صورت درخواست بیمار) به منظور شروع کار استفاده خواهد شد. بی حسی دهان می تواند با استفاده از مواد خوراکی و یا به صورت تزریق انجام شود.

در گام بعدی، شکافی بر روی لثه ایجاد خواهد شد تا جراح دسترسی لازم را به استخوان فک داشته باشد. پس از آن یک حفره در استخوان فک و دقیقاً در محل مورد نظر ایجاد خواهد شد و پایه فلزی در محل ایجاد شده قرار خواهد گرفت و در ادامه بافت لثه بخیه زده می شود. بدین ترتیب مراحل اولیه کاشت تمام می شود.

در ادامه جراح از بیمار می خواهد تا یک عکس رادیولوژی تازه تهیه کند تا بتواند وضعیت پایه را به خوبی بررسی نماید و از مناسب بودن مکان قرار گیری پایه مطمئن شود.

پس از اتمام این مرحله دندانپزشک برای بیمار آنتی بیوتیک و مسکن تجویز خواهد کرد و به وی برخی اقدامات را گوشزد می کند. استفاده از مواد خوراکی نرم، سیگار نکشیدن، پرهیز از تف کردن و نوشیدن مایعات با استفاده از نی و شستن دهان با استفاده از محلول رقیق شده آب و نمک از کاربردی ترین این توصیه ها خواهد بود.

پس از طی شدن بازه زمانی 7 الی 10 روزه بیمار باید برای کشیدن بخیه ها مجدد به مطب دندانپزشک مراجعه نماید. پس از این کار باید منتظر جوش خوردن پایه فلزی به استخوان فک ماند. این زمان معمولاً در فک پایین 3 یا 4 ماه و در فک بالا 5 یا 6 ماه خواهد بود.

پس از طی شدن بازه زمانی مشخص و جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک، جراح یک شکاف کوچک در ناحیه فک ایجاد خواهد کرد و پیچ محافظ را از سطح ایمپلنت برداشته و آن را با یک سری فلزی جایگزین می کند. معمولاً با صلاحدید دندانپزشک و یا جراح، دو تا سه هفته پس از جراحی دوم، روکش یا پروتز بر روی سری فلزی قرار داده می شود.