کاربرد لیزر در درمان ایمپلنت

کاشت دندان را می توان یک درمان مناسب دانست که با کمک آن می توان دندان از دست رفته را بازسازی کرد و از بافت های اطراف آن نیز پشتیبانی نمود. همان طور که می دانید، ایمپلنت جایگزین کردن ریشه مصنوعی با ریشه طبیعی دندان است. این ریشه مصنوعی که عموماً جنسی از فلز و یا سرامیک دارد در استخوان فک جای داده می شود و پس از جوش خوردن، مابقی درمان از سر گرفته می شود.

امروزه لیزر در تمامی زمینه های پزشکی خصوصاً جراحی های حساس کاربرد پیدا کرده است که قطعاً ایمپلنت نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. استفاده از لیزر در درمان ایمپلنت را می توان یک تکنیک تازه دانست که عوارض و مشکلاتی که تا کنون بر سر راه این درمان وجود داشته است را به حداقل میزان ممکن رسانده است.

با ما همراه باشید تا در مورد مشکلاتی که این درمان را با شکست مواجه می کند و تأثیراتی که لیزر بر آن دارد، بیشتر صحبت کنیم.

مشکلاتی که در درمان ایمپلنت وجود دارد

عفونت بافت های اطراف ایمپلنت پس از کاشت می تواند منجر به عفونت سایر بافت ها و ساختارها شود که این مسئله می تواند تأثیرات بسیار بدی بر نتیجه درمان داشته باشد. به گونه ای که پایه کاشته شده در استخوان فک در زمان جوش خوردن با مشکل مواجه می شود و درمان را دچار شکست می کند.

یکی از مشکلاتی که درنهایت موجب ناکارآمدی و غیر قابل استفاده شدن ایمپلنت می شود، بارگذاری بیش از اندازه بر ایمپلنت است. این مشکل که از قرار دادن تاج یا روکش نامناسب برروی ایمپلنت به وجود می آید، به جذب بیش از اندازه ایمپلنت توسط استخوان منجر می شود که در نهایت باعث تحلیل رفتن استخوان فک می شود.

می توان گفت با وارد شدن لیزر به علم دندانپزشکی و خصوصاً در شاخه ایمپلنت این مشکلات تا حدود بسیار زیادی رفع شده اند و می توان از تحلیل لثه و بروز عفونت در بافت های لثه جلوگیری نمود. قطعاً تا پیش از این که یک راهکار مناسب برای مقابله با مشکلات احتمالی وجود نداشت، خلأیی احساس می شد که با ورود لیزر به این عرصه شرایط ایده آل بیش از گذشته فراهم شد. با لیزردرمانی می توان ضمن مطلوب تر شدن نتیجه درمان، از درد و خونریزی جلوگیری نمود.

از آنجایی که لیزرهای کاربردی در دندانپزشکی خاصیت آنتی باکتریالی دارند، از بروز پوسیدگی و عفونت بافت های لثه جلوگیری می نمایند. در صورتی که دندانپزشک با تنظیمات دقیق و در زمان تابش مناسب از لیزر استفاده نماید، می تواند کمک شایانی به پیشبرد درمان ایمپلنت کند. به طور کلی تابش لیزر به بافت های لثه عملکردی پیشگیرانه دارد و از آنها در برابر عفونت ها و التهاباتی که اکثراً پس از جراحی به وجود می آید، محافظت می کند و سلامت لثه را تضمین می نماید.

همواره باید به این نکته توجه داشت که ایجاد گرمای زیاد در زمان لیزردرمانی می تواند موجب آسیب رسیدن به ایمپلنت و بافت های اطراف آن شود.

برخی از فواید استفاده از لیزر در درمان ایمپلنت

• کوتاه تر شدن زمان کاشت دندان
  • کاهش درد و تورم ناشی از کاشت دندان
  • روشی ایده آل برای بیماران دیابتی و بیمارانی که عرض و ارتفاع استخوانی کمی دارند