یکی از توصیه‌هایی که دندانپزشکان به والدین می‌کنند این است که از دندان‌های شیری فرزندان خود نیز به اندازه دندان‌های دائمیشان مراقبت کنند. در هر صورت، کودک باید تحت نظر دندانپزشک باشد تا در زمان ایجاد مشکل برای درمان آن اقدام شود. بررسی و معاینه دندان‌های کودک در جهت انجام ارتودنسی بین سال‌های 8 تا 10 است. در این زمان دندان‌های شیری و دائمی هر دو در دهان کودک وجود دارند.

ناهنجاری‌های دندانی و فکی در این سن خود را نشان خواهند داد. با درآمدن دندان‌های آسیاب و دندان‌های نیش اختلالات قابل تشخیص خواهند بود. در هم ریختگی و به هم فشردگی دندان‌ها، فاصله دار بودنشان، جلو آمدگی فک بالا و پایین و عقب رفتگی آنها نیز با معاینات تشخیص داده خواهند شد.

رفع بسیاری از مشکلات و اختلالات با درمان ارتودنسی در زمان کودکی جلوی بسیاری از هزینه‌های اضافی در بزرگسالی را خواهد گرفت. تازه بسیاری از مشکلات ممکن است با درمان نشدن زودهنگام در سال‌های بعد به معضل تبدیل شوند.

یکی از وظایف والدین این است که به کودکان آموزش دهند چگونه از دندان‌های خود مراقبت کنند و در حفظ سلامتی آنها کوشا باشند. به ویژه در طی درمان ارتودنسی به دلیل وجود وسایل و براکت‌های ارتودنسی حفظ بهداشت دندان‌ها حساس‌تر از هر زمان دیگری است. هرگز نباید سهل انگاری در بهداشت دندان‌ها موجب پوسیده شدن و در مواردی از دست دادن دندان‌ها شود. والدین باید توانایی مراقبت از دندان‌ها و براکت‌های ارتودنسی را در آنها ایجاد کنند. البته تجویز ارتودنسی متحرک بسیار برای بچه‌ها مفیدتر خواهد بود. زیرا در زمان غذا خوردن می‌توانند آنها را از دهان خارج کنند. البته استفاده از نوع براکت به طور حتم به نظر و تشخیص ارتودنتیست وابسته است.

مزایای ارتودنسی دندان کودک

مهم‌ترین مزیت ارتودنسی دندان‌ها در زمان کودکی این است که فک آنها همچنان در حال رشد است، به این روش رشد فکی به شکل دلخواه هدایت خواهد شد. اگر فک و قوس دندانی در موقعیت مناسب نباشد، انجام ارتودنسی در کودکی بسیار مفیدتر خواهد بود. همچنین، از به وجود آمدن مشکلات حادتر در بزرگسالی پیشگیری می‌کند.

ارتودنسی در زمان کودکی هم کوتاه‌تر است هم مشکلات گستردگی کمتری دارند. مشکلاتی که کودک در زمان جویدن با آن درگیر است و همچنین مشکلات تکلم نیز رفع خواهند شد. یکی از اختلالاتی که کودکان با آن درگیر هستند دندان‌های نهفته است که به ارتودنسی احتمال نهفته شدن دندان‌های دائمی کاهش می‌یابد.

دندان قروچه، مشکلات تنفسی و مکیدن انگشت شست نیز با ارتودنسی قابل درمان خواهند بود. گاز گرفتن گونه، قرار نگرفتن دندان‌های جلویی روی همدیگر و نداشتن تقارن دندان‌ها نیز از مشکلاتی هستند که ممکن است کودک را به انجام درمان ارتودنسی نیازمند کند.

اگر دندان‌های کودک به سمت جلو متمایل شده باشند، با ارتودنسی احتمال آسیب دیدن آنها کم می‌شود. همچنین، چگونگی قرار گرفتن لب‌های کودک روی هم اصلاح خواهد شد.

یکی از اهداف مهم انجام ارتودنسی علاوه بر سلامت، کسب زیبایی است و زیبا تر شدن کودک شما موجب بالا رفتن اعتماد به نفس او خواهد شد و در پی آن موفقیت در درس و موارد دیگر را برای کودک ارمغان خواهد آورد.

شما می‌توانید کودک خود را از سنین خیلی پایین تحت نظر دندانپزشکان کلینیک تخصصی دیبا قرار دهید تا در صورت لزوم، درمان ارتودنسی روی دندان‌های آنها انجام شود. محیط این کلینیک ویژه کودکان طراحی شده است و همین امکان از ترس‌های آنها خواهد کاست و موجب همکاری بیشتر آنها با دندانپزشک خواهد شد که حاصل این همکاری رسیدن به نتیجه مطلوب است.