کامپوزیت دندان موارد استفاده مختلفی در دندانپزشکی دارد. از این شیوه برای زیبایی دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. در واقع، کامپوزیت ماده‌ای است که برای پر کردن و ترمیم دندان‌ها به کار می‌رود. در درمان‌های دندانپزشکی با هدف زیبایی کامپوزیت‌ها با قرار گرفتن روی دندان‌ها شکل دندان‌ها را دل‌پذیرتر می‌کنند. این ماده ظاهر دندان‌ها را اصلاح می‌کند و عیوب آن را از بین می‌برد.

کامپوزیت‌ها در رنگ‌ها و جنس‌های متفاوت تولید می‌شوند و هر کدام استحکام مخصوص به خود را دارند. برای این که به هدف زیبایی دندان‌ها دست پیدا کنید، به دندانپزشکی مراجعه کنید که از مواد کامپوزیت با کیفیت خوب استفاده می‌کند. برای انجام کامپوزیت می‌توانید به کلینیک تخصصی دیبا مراجعه کنید و مطمئن باشید که از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد برای دندان شما در این کلینیک مدرن استفاده خواهد شد.

از کامپوزیت دندان در چه مواردی استفاده می‌شود؟

در این شیوه برای زیبا سازی دندان نیازی نیست دندان‌ها تراش بخورند و به این ترتیب هیچ آسیبی به دندان وارد نخواهد شد. کاربرد اصلی کامپوزیت‌ها اصلاح رنگ دندان است. اگر بیمار با دیگر روش‌های سفید کردن رضایتش جلب نخواهد شد، می‌توان برای او از کامپوزیت استفاده کرد.

یکی دیگر از موارد استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی همان طور که گفتیم ترمیم دندان‌ها است. حتی در مواردی که فرد دندان‌های نا مرتب دارد اما وقت برای درمان طولانی مدت ارتودنسی ندارد، می‌تواند از این شیوه برای منظم کردن دندان‌ها استفاده کند. البته نامنظمی دندان‌ها در موارد شدید با کامپوزیت قابل درمان نیست.

برای از بین بردن لکه‌ها و رنگ رفتگی‌های دندانی استفاده از روش کامپوزیت راه حل مناسبی است. وقتی دندان‌ها دچار فرسایش اسیدی یا لب پریدگی می‌شوند، کامپوزیت می‌تواند راه چاره خوبی با حداقل میزان تهاجم باشد. برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها یکی از رایج‌ترین درمان‌ها استفاده از کامپوزیت است که این کار تنها در یک جلسه قابل اجرا روی دندان‌ها است.

به دلیل این که کامپوزیت از روی دندان‌ها قابل برداشت نیست، پیش از انجام آن دندان‌های خراب، پوسیدگی‌ها و بیمارهای لثه باید درمان شوند. اگر دندان‌ها ضعیف باشند یا بخش زیادی از دندان خراب شده باشد، قدرت کافی برای نگه داشتن کامپوزیت را نخواهد داشت. اگر دندان مینای کافی نداشته باشد، ممکن است گذاشتن کامپوزیت با موفقیت همراه نباشد. افرادی که عادت به دندان قروچه دارند، ممکن است کامپوزیت درمان مناسبی برای آنها نباشد و در اثر روی هم ساییدن دندان‌ها کامپوزیت آسیب ببیند.

درمان کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟

پیش از انجام، یک جلسه مشاوره باید بین بیمار و دندانپزشک برقرار شود. باید درباره رنگ دندان قبل از هر کاری تصمیم گیری شود. ابتدا دندان‌ها برای برداشتن هر نوع ساختار پلاک تمیز می‌شوند. سپس خشک می‌گردند و برای اطمینان از نبود هر نوع رطوبت و بزاق با استفاده از نخ دندان از جنس کائوچو دندان‌ها ایزوله می‌شوند.

سطح پیشین دندان‌ها با اسید شسته می‌شود تا دندان‌ها از نظر شیمیایی برای چسباندن کامپوزیت آماده شوند. ابتدا چسب روی دندان‌ها مالیده می‌شود و بعد کامپوزیت به آرامی و به شکل لایه لایه روی دندان‌ها گذاشته می‌شود.

یکی از سؤالاتی که افراد پیش از انجام کامپوزیت می‌پرسند، درباره طول عمر آن است. این مسئله به موارد مختلفی بستگی دارد. نوع مواد کامپوزیت، مراقبت‌های لازم پس از درمان و… اما به طور کل 2 تا 5 سال دوام دارد. کامپوزیت در اثر درست مراقبت نکردن زودتر آسیب می‌بیند. برای افزایش دوام و طول عمر آن حفظ بهداشت دهان و دندان و مراجعه مرتب نزد دندانپزشک می‌تواند مؤثر باشد. دست کم دو بار در سال به تمیز کردن و معاینه نیاز دارند. بهتر است بیمار برای مراقبت از دندان‌ها از خوردن غذاهای سفت و شکستن آجیل با دندان خودداری کند. با این مراقبت‌ها می‌توان زیبایی کامپوزیت‌ها را تا مدت‌ها حفظ کرد.