بخشی از ترسی که از دندانپزشکی در کودکان ایجاد می‌شود، در اثر رفتارهای نادرست والدین است. اگر آنها بتوانند دندانپرشکی را جایی به کودکانشان معرفی کنند که قرار است دندان‌هایشان معالجه و سالم شود، هرگز از رفتن به نزد دندانپزشکی امتناع نخواهند کرد.

البته این روزها پدر و مادرها به لطف گسترده شدن رسانه‌ها آگاه‌تر از قبل هستند و دست کم این امید وجود دارد که از آمپول و دکتر و دندانپزشک برای تنبیه کردن بچه‌ها استفاده نکنند. همین مسئله یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد ترس در بچه‌ها است. بهتر است والدین برای پیشگیری از ایجاد این ترس‌ها در فرزندانشان از همان ابتدا با آنها رفتار درست را داشته باشند که هم به نفع کودکان است و هم به نفع خودشان و دندانپزشکان.

والدین در زمان مراجعه کودکان به دندانپزشکی چه کارهایی باید انجام دهند؟

یکی از کارهایی که نتیجه خوبی نیز در بر ندارد رشوه دادن به کودکان برای انجام کارهایی است که وظیفه آنها است. بهتر است به جای آن از جایزه استفاده شود که البته بعد از همکاری خوب کودک با دندانپزشک به او داده خواهد شد که باید به دادن یک چیز کوچک در حد یک بسته مداد رنگی بسنده کنند.

در دندانپزشکی هم برای بی حس کردن دندان‌ها از آمپول استفاده می‌شود که اگر والدین این اشتباه را کرده باشند که او را از آمپول ترسانده باشند، به سختی خواهند توانست کودک را برای بردن به دندانپزشکی آماده کنند. مخصوصاً اگر کودک تجربه خوبی هم از دندانپزشکی نداشته باشد.

بهترین زمان برای دیدن دندان‌های کودکان صبح اول وقت است که سر حال هستند و دندانپزشک نیز با انرژی و حوصله کار معالجه او را پیش خواهد برد. باید اجازه داد یکی از اسباب بازی‌هایی که دوست دارد نیز همراه خودش به کلینیک بیاورد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود این است که کودک به تنهایی به اتاق معاینه برود. البته اگر محیط اتاق مانند کلینیک تخصصی دیبا برای استقبال از کودکان آماده شده باشد، آنها بدون ترس و بی حضور پدر و مادر خود روی یونیت دندانپزشکی خواهند نشست و دندانپزشک در آرامش و بدون استرس کارش را انجام خواهد داد. بهتر است پاسخ سؤال‌های کودکان را نیز به دندانپزشک واگذار کنید تا به این ترتیب ارتباط خوبی هم بین آنها برقرار شود.

انتخاب دندانپزشک متخصص کودکان بهترین راه حل مقابله با ترس آنها

متخصصانی که برای معاینه کودکان آموزش دیده‌اند، به راحتی با کودکان ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند آنها را کمک کنند که بر ترسشان غلبه کنند. دندانپزشک کودکان صبر و حوصله زیادی برای سر و کله زدن با بچه‌ها دارد و به خوبی می‌تواند زمان کار کردن روی دندان‌ها و معاینه آنها را برای خود ایجاد کند.

البته این متخصصان با استفاده از ترفندهایی مانند صدا کردن نام کودک به همان ترتیب که والدین او را صدا می‌زنند و همچنین پوشیدن لباس‌های رنگی که برای کودکان جذابیت داشته باشد به جای لباس سفید، در کار خود پیشرفت بیشتری خواهند داشت.

مهم‌ترین ویژگی دندانپزشکان متخصص کودکان این است که به کودکان و کار با آنها و معالجه آنها علاقه مند هستند و این علاقه به طور قطع موجب جذب کودکان به ایشان و محیطشان خواهد شد.