ارتودنسی

غذاهایی که نباید خورد

زمانی که ارتودنسی انجام شده است نباید از غذاهایی که بافت سفت و محکم دارند استفاده کرد زیرا این غذاها به براکت هایی که در ارتودنسی ثابت، روی دندان قرار میگیرند، آسیب می زنند. در صورتی که این اتفاق بیفتد و این وسایل ثابت از روی دندان جدا شوند یا به اصطلاح بیمار وسایل ارتودنسی را بشکند، باید دوباره طی فرآیندی این وسایل را به دندان ها چسباند. این فرآیند ممکن است باعث جابجایی دندان ها شود یا در روند درمان دندان ها توقف ایجاد کند. در بعضی مواقع باعث آزار مخاط دهان می شود یا حتی در صورت تکرار می تواند باعث آسیب به مینای دندان شود.

چند مورد غذا وجود دارند که میتوانند در فرایند درمان ارتودنسی اختلال ایجاد کنند یا باعث کندی این فرایند شوند. اگر مایلید درمان شما به خوبی و در زمان موعد انجام شود همیشه باید مراقب براکت هایی که در دهانتان قرار دارند باشید.

غذاهای با قند بالا

·        استفاده از غذاهای دارای قند زیاد باید محدود شود چراکه باعث پوسیدی دندان ها میشوند. در صورتی که مجبور به استفاده از این نوع غذاها هستید بلافاصله بعد از مصرف این مواد غذایی، مسواک بزنید.

·        آدامس و نوشابه های با قند بالا را مصرف نکنید. این مواد غذایی پلاکت هایی در دهان به وجود می آورند که ترکیب قند و پلاکت باعث تولید اسید در دهان شما می شودو با گذشت زمان باعث ورم لثه ها و پوسیدگی دندان ها می شود.

تغذیه در ارتودنسی

هنگامی که اولین بار روی دندان ها بریس نصب می شود، بیمار ممکن است در هنگام خوردن غذا احساس راحتی نکند. غذاهای مخصوصی وجود دارند که خوردن آن ها می تواند باعث آسیب یا شکستن بریس ها شود، لذا به بیمار تذکر داده می شود از خوردن مواد غذایی سخت، چسبنده، ترد و ریز خودداری کند.

برای ایجاد طرح لبخند جدید و صاف شدن دندان ها باید مدت طولانی را صبر کند چرا که براکت ها نمی توانند در مدت طولانی در برابر فشار مواد غذایی سفت مقاومت کنند. به همین خاطر به بیمار تاکید می شود که در رژیم کلی غذایی خود تغییر ایجاد کند. در صورت عدم رعایت این موارد امکان دارد دوره درمان طولانی تر هم بشود.

مواد غذایی که میتوان با دندان های جلو جوید : نیازی نیست این نوع مواد غذایی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، فقط توصیه میشود ابتدا آن ها را خورد خورد کنید و سپس بخورید زیرا در این صورت دندان های جلویی کمتر درگیر می شوند. سیب، هویج، کرفس و مواد غذایی استخوان دار از این مواد هستند. توصیه ی دیگری که می شود این است که از میوه های نرم تر استفاده کنید.

مواد غذایی سفت : برخی مواد غذایی در درجه ای از سختی قرار دارند که میتوانند به دندان ها آسیب جدی بزنند. از این مواد میتوان یخ، ذرت بوداده، نان های، آبنبات های چسبناک و سفت و آجیل را نام برد.

جویدن این مواد می تواند باعث شکستن وایرها و براکت های ارتودنسی شود. ذرت بوداده  میتواند با رفتن زیر براکت ها باعث اذیت شدن شما شود. آبنبات ها و آدامس ها علاوه بر این که به دلیل قند بالا می توانند در طول ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان های شما شوند، به دلیل چسبناکی میتوانند موجب درآمدن براکت ها شوند. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید حتما به متخصص مراجعه کنید.

 در بعضی مواقع افراد به دلیل استرس بالایی که متحمل می شوند عادت دارند اشیایی مانند سر خودکار یا چیزهای مختلف را بجوند که این کار در اکثر مواقع باعث آسیب رسیدن به براکت ها می شود.

دستکاری براکت ها : بعضی افراد طی یک عادت اشتباه دائما براکت ها را دستکاری می کنند یا ناخن های خود را بخاطر استرس میجوند. در نتیجه ی این کار ممکن است براکت ها جا به جا شوند یا به دلیل لمس زیاد براکت ها باکتری هایی از دست افراد به دهان منتقل شوند و باعث آسیب به لثه ها و دندان ها شوند. سلامت دندان ها در طول دوره ی ارتودنسی بسیار ضروری و مهم است چرا که باعث می شود حرکت دندان ها رو به وضعیت درست سریع تر انجام شود.

مسواک ‌های مخصوص ارتودنسی و دهان شویه

استفاده از این دو مورد را هرگز فراموش کنید. این مسواک ها می توانند بین دندان ها و براکت ها و مکان هایی که با مسواک عادی تمیز نمی شود را کاملا تمیز کنند. همچنین دهان شویه میتواند جاهایی از دهان را که کاملا غیر قابل دسترسی مسواک است ضدعفونی و تمیز نماید.

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی به کلینیک دندانپزشکی دیبا مراجعه کنید.