کراس بایت چیست و چگونه می تواند درمان شود ؟

کراس بایت نوعی مشکل ظاهری دندان است که علاوه بر اختلال زیبایی که برای صورت ایجاد می کند، باعث مشکلاتی در جویدن غذا نیز می شود. این بیماری اغلب در کودکان وجود دارد و در اکثر موارد به دلیل سن بیمار مشخص نمی شود.

ناهماهنگ بودن دندان های جلو یا عقب یا هردو می تواند تاثیرات جدی و مخربی روی سلامتی شما داشته باشد. مشکل در دندان نیش

 مشکل در دندان نیش

در این حالت وقتی شما چیزی را گاز بزنید، دندان های ردیف بالایی کمی خارج از دندان های پایین در جلو وعقب و یا در هر دو طرف دهان قرار میگیرند؛ در نتیجه وقتی دندان ها به درستی روی هم قرار نمی گیرند بصورت یک ضعف کوچک تلقی می شود یا در اصطلاح “مال اکلوژن” نامیده می شود و باید در جهت اصلاح آن اقدام کرد.

انواع کراس بایت

دو نوع کراس بایت وجود دارد که در اصطلاح قدامی و خلفی نامیده می شوند.

  •       کراس بایت خلفی زمانی است که دندان های ردیف بالای پشتی در انتهای دندان های ردیف پایینی قرار دارند. شیوع این نوع از کراس بایت 1 تا 16 درصد در کودکان و قبل از رشد دندان های دائمی است.
  •       کراس بایت قدامی زمانی است که دندان های ردیف بالایی رو به جلو در پشت دندان های جلویی قرار میگیرند. شیوع این نوع از ناهنجاری 4 تا 5 درصد گزارش شده است.

دلایل ناهمسان شدن دندان های نیش و اثرات آن

زمانی که دندان های نیش شما بصورت هموار قرار گرفته باشند شانس بیشتری در درمان مشکلات دندانپزشکی و دیگر مسائل بهداشتی و حتی اجتماعی دارید. ناهنجاری غیرطبیعی دندان ها می تواند باعث پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، سردرد و درد در فک پایین شود.

نامرتب شدن دندان های نیش می تواند در اثر رشد غیرطبیعی دندان های آسیاب ایجاد شود. اگر این شرایط اصلاح نشده باشد، این دندان ها می توانند به طرز نامتقارنی رشد کنند و باعث اذیت شدن فرد و عزت نفس پایین شوند.

درمان کراس بایت

بهترین زمان درمان کراس بایت سنین کودکی یا نوجوانی است، اما درمان این ناهنجاری در بزرگسالان نیز می تواند انجام شود. درمان این ناهنجاری شامل تنظیم دندان ها، سقف دهان یا فک به وسیله ی ابزار ارتودنسی است.

درمان کراس بایت از طریق گسترش دهنده کام یا فکی

ارتودنتیست وسیله ی مخصوصی را بر روی کام بیمار قرار می دهد و به دندان های ردیف بالا وصل می کند و به طور منظم با چرخش یک کلید مخصوص دستگاه را به تدریج روی دندان ها باز می کند. درمان این ناهنجاری با این روش بیشتر در کودکانی که در حال رشد هستند، موثر است.

درمان کراس بایت از طریق گسترش دهنده ی متحرک

این وسیله ی اصلاح کننده را بزرگسالان می توانند در شب بر روی دندان های خود استفاده کنند. میزان تغییر دندان ها با این وسیله در مقدار حداقلی قرار دارد. نحوه ی قرار دادن این دستگاه در دهان با جراحی سریع گسترش پالانال و از طریق شکستن عمدی فک انجام می شود. این جراحی کمک میکند گسترش گسترده تری در سقف دهان انجام شود.

درمان کراس بایت از طریق محکم بستن

به عنوان یک روش درمان یا پس از جراحی گسترش سقف دهان دندان، دندان های بالا و پایین را با ارتودنسی محکم و از طریق کشیده شدن دندان ها مرتب و صاف می کنند. در حالی که در طول درمان نامرتبی نیش هایتان از طریق ارتودنسی هستید، مرتبا دندان هایتان را تمیز نگه دارید تا از خراب شدن آن ها جلوگیری کنید.

مراقبت از دندان ها در طول ارتودنسی

از روش های موثر برای مراقبت از دندان ها مسواک زدن آن ها بصورت دوره ای دوبار در روز و استفاده از نخ دندان بصورت دوره ای یک بار در روز است. همچنین استفاده از دهان شویه های ضد باکتریایی نیز می تواند مفید باشد. استفاده از دهان شویه ضد باکتریایی می تواند با ضدعفونی کردن نقاطی از دندان ها که دسترسی به آن ها سخت است، از به وجود آمدن پلاک در آن ها جلوگیری کند.

ابتلا به بیماری های دندان می تواند بر فک، گردن، شانه یا حتی روح و روان شما تاثیر بگذارد. گرچه درمان این بیماری ها در کودکی آسان تر است اما هیچوقت و در هیچ سنی از درمان آن ها غافل نشوید و هرچه زودتر برای جلوگیری از مشکلات بعدی اقدام کنید.

کلینیک دیبا با کادر تخصصی ارتودنسی و دندانپزشکی و با به کار گیری تجهیزات مدرن و به روز دندانپزشکی زیبایی، لبخندی بی نقص و درخشان را برای شما به ارمغان می آورد. برای اطلاع از هزینه ها و نوبت گیری، هم اکنون با ما تماس بگیرید.