مال اکلوژن

اکلوژن به هم‌ترازی دندان‌های بالا و پایین بر روی‌ هم گفته میشود و زمانی که فک و دندان های شما دچار نقصان باشد و به طور غیر طبیعی بر روی هم قرار گیرند، به آن (مال اکلوژن) گفته میشود. مال اکلوژن عمدتا از طریق وراثت به افراد میرسد. بزرگی و کوچکی فک بالا و پایین، اندازه صورت و اندازه ی دندان ها، طریقه قرارگیری فک و دندان غیر طبیعی از طریق یکی از والدین به نسل بعدی انتقال پیدا میکند. همچنین محیط در ایجاد مال اکلوژن نقش دارد که میتوان به از دست دادن پیش از موعد دندان های شیری، ناهنجاری های دوران کودکی مانند شکاف لب و کام، استفاده طولانی مدت از بطری شیر، و مکیدن انگشت و شیشه شیر بیش از سن دو سالگی اشاره کرد. اگر به مال اکلوژن رسیدگی نشود بر تمیز کردن دندان ها تاثیر میگذارد، همچنین باعث احتمال بروز مشکلاتی در لثه ها، پوسیدگی دندان ها، اختلالاتی در مفصل تمپورومندیبولار یا همان (مفصل گیجگاهی فکی)، و مشکلاتی در یادگیری تکلم میشود.

انواع مال اکلوژن عبارتند از:

مال اکلوژن کلاس 1

این نوع از مال اکلوژن بسیار شایع است. در این نوع، فک ها به درستی بر روی هم قرار میگیرند ولی دندان ها دچار بی نظمی، فاصله و رشد زیاد یا کم، چرخش و فاصله بین دندان ها میشوند.

مال اکلوژن کلاس 2

مال اکلوژن کلاس دو (رتروگناتیسم) زمانی است که فک و دندان های بالا بسیار جلو تر از فک و دندان های پایین باشد و یا فک پایین، کوچک تر از فک بالا، و یا هر دو حالت با هم رخ دهند که هم فک و دندان بالا جلوتر و هم فک پایین کوچک تر باشد.

مال اکلوژن کلاس 3

نوع کلاس 3 (پروگناتیسم) خوانده میشود که در این نوع، فک و دندان های پایین بزرگ تر از فک و دندان های بالاست که کسانی که فک بالایی کوچکی دارند، این مشکل باعث نا هماهنگ شدن دندان ها بر روی هم میشود.

برای درمان مال اکلوژن دو راه و ابزار در نظر گرفته شده است.

–         ارتودنسی ثابت

–         ارتودنسی متحرک

ارتودنسی ثابت: براکت های سرامیکی و یا فلزی کوچکی که بر روی دندان چسبانده و با سیم های نازکی به هم متصل و در جای خود ثابت میشوند؛ این فرایند به آرامی و به مرور زمان برای اصلاح موقعیت صحیح دندان و فک ها اتفاق می افتد که تمام این قسمت ها ثابت هستند و بیمار نمیتواند آن را از دهان خارج کند و به همین منظور بیمار باید بیش از پیش در رعایت بهداشت دهان و دندان بکوشد تا بهترین نتیجه، به دست آید.

ارتودنسی متحرک: این نوع از ارتودنسی اغلب برای اصلاح فک و دندان های بالا که مشکلات جزیی دارند استفاده میشد که علاوه بر آن ها، تمیز کردن و بهداشت دهان و دندان راحت تر است و ریسک ابتلا به بیماری ها و بروز مشکلات لثه ای را کاهش میدهد. در این نوع از ارتودنسی به خاطر متحرک بودن آن میتوانید در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، ورزش و … آن را از دهان خارج کنید که این نوع هم برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب، به کار بردن توصیه های پزشکتان به منظور جلوگیری از پوسیدگی و اصلاح سریع تر فک و دندان بسیار ضروری است.

برای پیشگیری از مال اکلوژن در دوران کودکی میتوان از مکیدن بیش از اندازه پستانک و شیشه شیر و همچنین مکیدن انگشت شست بیش از سن سه سالگی جلوگیری کرد.

مال اکلوژن