ارتودنسی و  زیبایی

مسلما ارتودنسی بیشتر از این که یک عمل زیبایی باشد، جنبه ی درمانی دارد.

احتمالا شما هم وقتی اسم ارتودنسی به گوشتان میخورد، فکرتان به جنبه های زیبایی آن و اینکه چقدر میتوان با این عمل از نظر ظاهری تغییر کرد، سوق داده می شود. درست است که هدف نهایی این عمل زیبا تر کردن دهان و دندان و در نهایت داشتن یک لبخند جذاب است، ولی ارتودنسی بعد بسیار بزرگ تری از زیبایی را در بر میگیرد.

اگر از منظر زیبایی ارتودنسی را بررسی کنیم، می فهمیم که در واقع نتیجه ی نهایی ارتودنسی صاف و ردیف شدن دندان هاست که همین امر در افزایش عزت نفس بیمار نقش بسیار مهمی دارد و به تقویت روحیه ی او کمک می کند. در همین حال اگر به جنبه ی درمانی عمل ارتودنسی نگاه کنیم با ابعاد بسیار گسترده تری روبرو خواهیم شد. بر خلاف ذهنیت عموم، جنبه ی درمانی ارتودنسی بسیار مهم تر از جنبه های زیبایی آن است.

در واقع حتی با درمان به موقع ارتودنسی میتوان از بروز بسیاری اختلالات و بیماری های دیگر نیز جلوگیری کرد و یا در صورت مبتلا بودن به این بیماری ها آن ها را اصلاح کرد.

مشکلاتی که از عارضه های فکی و بیماری های دندانی حاصل می شوند

·        اولین مشکلی که بیماران دارای عوارض فکی یا کسانی که دندان های نا مرتب دارند به آن دچار می شوند، از دست دادن دندان هایی است که سالم اند و اصلا دارای پوسیدگی نیستند. این افراد به دلیل اینکه نمی توانند دندان های خود را به طور کامل تمیز کنند، دچار پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و ناهنجاری های دهان می شوند و در صورت عدم درمان به موقع و رفع آن به زودی دندان های خود را ازدست می دهند. مشخص است که دندان ها در تعیین زیبایی وشادابی یک شخص نقش مهمی دارند و در صورتی که به سلامت و مرتبی دندان ها و دهان توجه کافی نشود، عواقب بدی منتظر بیمار خواهد بود که باعث می شود فرد احساس جوانی خود را از دست بدهد و دیگر شور و نشاط سابق را نداشته باشد.

·        برخی از این عوارض باعث می شوند که فرد مبتلا در جویدن و خوردن غذا دچار مشکلاتی شود و به درستی نتواند عمل جویدن و بلع را انجام دهد. اگر این عارضه با ارتودنسی درمان نشود به دنبال مشکلات ایجاد شده ی مذکور، در نحوه هضم و گوارش غذا نیز اختلال به وجود خواهد آمد که در ادامه به عوارض گوارشی می انجامد.

·        معضل دیگری که به علت وجود ناهنجاری دهان و دندان ممکن است به وجود بیاید، بروز مشکلاتی در تکلم بیمار است و در نتیجه این اختلال، ارتباطات اجتماعی بیمار دچار مشکل می شود و باعث ضعف شدید اعتماد به نفس می شود. این مشکل می تواند در روحیه ی کلی بیمار بسیار موثر باشد.

·        یکی دیگر از عوارضی که ممکن است برای دهان و دندان پیشامد کند ساییدگی غیرطبیعی دندان است که برای اصلاح آن باید به درمان ارتودنسی پرداخت تا از مشکلات بعدی هم جلوگیری شود. اگر این عمل انجام نشود و ساییدگی دندان به همان صورت ادامه پیدا کند، آسیب های جدی مینای دندان و حتی از بین رفتن آن بسیار محتمل است.

·        مفصل های فکی بسیاری از بیماران به علت فشار استخوان های در برگیرنده ی دندان ها و بافت لثه آسیب  می بینند و تحت فشار هستند. اگر ناهنجاری دندان ها به سرعت درمان نشود بیمار به زودی به سردرد های مزمن و شدید، گردن درد و درد در نواحی مختلف صورت دچار خواهد شد.

طبق مطالعاتی که طی تحقیقات انجمن ارتودنسی پزشکان آمریکا انجام شده است بهتر است افراد از سن 7 سالگی به بعد برای بررسی وضعیت دهان و دندانی خود به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند تا تحت ارزیابی و معاینه ی ویژه قرار گیرند و در صورت وجود مشکل در این زمینه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بعدی برای درمان اقدام کنند.

کلینیک دندانپزشکی دیبا با کادری مجرب آماده ی خدمت رسانی به شماست. توصیه می کنیم شما هم برای بررسی وضعیت دهان و دندان خود اقدام کنید تا از مشکلاتی که ممکن است بعدا بوجود بیاید، جلوگیری نمایید.