درمان ارتودنسی محدودیت های خاصی را برای بیمار تحت درمان ایجاد می کند، بنابراین ارتودنسی همراه با عمل بینی توصیه نمی شود.

در شرایط کلی بهتر است ابتدا دوره ی درمان ارتودنسی تمام شود و سپس جراحی بینی صورت پذیرد. خصوصا اگر فردی نیاز به جراحی فک بالایی خود داشت باید حتما این عمل را قبل از عمل جراحی بینی خود انجام دهد، زیرا جراحی فک بالا باعث ایجاد تغییرات در بینی  می شود. ارتودنسی بیشتر در سنین رشد و خصوصا نوجوانی می تواند روی فرم و شکل فک ها تاثیرگذار باشد.

البته خوشبختانه جراحی بینی بعد از اتمام دوره ی نوجوانی انجام میگیرد و اگر ارتودنسی در سنین بزرگسالی انجام شود، دیگر روی فرم فک ها تاثیر زیادی نمی گذارد و نمی تواند روی نتایج جراحی بینی تاثیری بگذارد.

مشکلات ارتودنسی در هنگام عمل جراحی بینی

اکثر کسانی که قصد دارند ارتودنسی همزمان با عمل جراحی بینی انجام دهند، میخواهند بدانند که انجام کدام یک بر دیگری اولویت دارد و جویای دلایل آن نیز هستند.

در واقع انجام درمان ارتودنسی می تواند بر روی موقعیت لب ها، تعادل بین لب و بینی، زاویه ی بینی و لب تاثیر زیادی بگذارد. رابطه ی لب و فرم نهایی بینی یکی از موارد مهمی است که جراح زیبایی برای شما در نظر میگیرد.

تغییر فرم لب در اثر ارتودنسی تاثیر زیادی بر نظر و تصمیم جراح زیبایی بینی شما میگذارد. همچنین امکان دارد در هنگام تنظیمات ویژه ی براکت ها و کار کردن روی دندان هایتان در هنگام ارتودنسی فشارهایی بر صورت و بینی شما وارد شود که در نتیجه ی آنها بخیه های جراحی شما آسیب ببینند. بنابراین اگر میخواهید از این اختلالات جلوگیری کنید، ابتدا اصلاح دندان های خود را تکمیل کرده سپس برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی خود اقدام کنید. زمانی که دندان های شما اصلاح شده باشد مسلما در نبود براکت ها، جراحی بینی بهتری را تجربه خواهید کرد.

فک پایین عقب رفته

اگر با این مشکل روبرو هستید ابتدا باید فک عقب رفته ی خود را اصلاح کنید و سپس به فکر جراحی زیبایی بینی بیفتید. اگر دندان های مرتبی دارید و تنها مشکل شما عقب بودن فک پایین است می توانید از پروتز چانه برای جلو آوردن فک عقب رفته استفاده کنید. در این صورت است که جراحی زیبایی بینی شما بعد از اصلاح مشکل عقب رفتگی فک اثر مطلوبی خواهد داشت و دیگر احساس بزرگ بودن بینی یا روی فرم نبودن آن به شما دست نمی دهد. همچنین اگر فک بالا دچار اشکال باشد، باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد و سپس یک سال صبر کرد و به فکر جراحی بینی افتاد.

انحراف بینی و ارتودنسی

اگر بیمار دچار گرفتگی و انحراف بینی باشد بهتر است قبل از انجام ارتودنسی ابتدا انحراف بینی خود را اصلاح کند. گرفتگی بینی می تواند بر روند رشد تدریجی فک تاثیر منفی بگذارد و شکل فک بالا و پایین را تغییر دهد. گرفتگی بینی باعث تنفس دهانی می شود و در این حالت با گذشت زمان باعث حرکت فک بالا به جلو و فک پایین به سمت عقب می شود. به این ترتیب و تحت تاثیر این شرایط دندان ها بصورت نامرتب و کج رشد خواهند کرد و در یک ردیف بصورت منظم قرار نخواهند گرفت. در اینصورت جراحی بینی نمی تواند زیبایی قسمت های پایینی صورت را تضمین کند.

بنابراین بهتر است در این افراد ابتدا گرفتگی و انحراف بینی درمان شود و سپس به جراحی های فک و پروتز چانه برای رفع عقب رفتگی فک پایین یا ارتودنسی به عنوان آخرین راهکار ممکن و در صورت کج بودن دندان ها پرداخت. به این ترتیب خط لبخند فرد، فرم لب های فرد و فاصله ی بینی تا چانه نیز اصلاح خواهد شد.

این مقاله صرفا جهت آگاهی بخشی به شما عزیزان بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدگی بهتر به وضعیت دهان و دندان خود می توانید به کلینیک دیبا مراجعه کنید.