عوارض سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها ممکن است به  روش های متفاوتی انجام شود. روش های سفید کردن خانگی، بلیچینگ، لمینیت سرامیکی و روکش ونیر کامپوزیت از جمله این روش ها هستند. در این مطلب به بررسی عوارض هریک از این روش های سفید کنندگی می پردازیم.

عوارض روش های خانگی سفید کردن دندان ها

در روش های خانگی سفید کردن دندان ها، از مواد مختلفی استفاده می شود که وجه مشترک همه آن ها طبیعی بودن این مواد است. در روش های خانگی سفید کردن دندان ها از موادی مانند سرکه سیب، زغال اکتیو، توت فرنگی، آناناس،  جوش شیرین، آب لیمو ترش، نمک دریایی و روغن نارگیل استفاده می شود. ممکن است این مواد را به صورت دهان شویه استفاده کنید یا آن ها را له کرده و به صورت خمیر روی دندان ها بگذارید تا رنگ دندان ها روشن تر شود. از آن جایی که در روش های خانگی سفید کردن دندان ها عموما از مواد طبیعی خوراکی و غیر دارویی استفاده می شود، این درمان ها عوارض خاصی ندارند و بی ضرر محسوب می شوند.

عوارض روش های  سفید کردن دندان با مواد شیمیایی غیر دارویی

ممکن است برای سفید کردن دندان ها از سفید کننده های غیر دارویی موجود در بازار استفاده کنید. مثلا نوارهای سفید کننده دندان یا خمیر دندان های سفید کننده، خمیر دندان های زغالی و  دهان شویه های سفید کننده از جمله این موارد هستند. تمامی این محصولات سفید کننده حاوی مقادیر کمی از ماده پروکساید کارباماید (هیدروژن پروکسید) هستند که باعث سفید کنندگی دندان ها می شود. استفاده از این محصولات معمولا نیازی به تجویز دندان پزشک ندارد و اگر طبق دستور درج شده روی بسته بندی عمل کنید، عوارض جانبی خاصی نیز به همراه ندارد.

عوارض سفید کردن دندان ها به روش بلیچینگ

در روش بلیچینگ دندان پزشک ژل مخصوص بلیچینگ را داخل یک تری (tray) اختصاصی می ریزد، که این تری کاملا منطبق با شکل دندان ها و لثه شماست. استفاده از این تری به این دلیل است که لثه و بافت مخاطی دهان شما با ماده بلیچینگ تماس پیدا نکند و ماده سفید کننده تنها با سطوح دندان در تماس باشد. ژل بلیچینگ حاوی هیدروژن پروکسید است که نوعی اسید ضعیف است و در تماس با لثه ایجاد سوختگی و آسیب می کند. این یکی از عوارض جدی بلیچینگ محسوب می شود. البته اگر بلیچینگ تحت نظر دندان پزشک انجام شود، خیلی بعید است که چنین عوارضی ایجاد شود.

از دیگر عوارض سفید کردن دندان  ها به روش بلیچینگ می توان به حساسیت دندان اشاره کرد. در طول درمان بلیچینگ ممکن است دندان های شما نسبت به خوراکی و نوشیدنی های سرد حساس شوند. ممکن است با مصرف غذا و نوشیدنی های داغ نیز احساس درد و ناراحتی در دندان و لثه داشته باشید. حتی جویدن غذاهای سفت نیز می تواند باعث ناراحتی در دندان ها و لثه های شما بشود. این مورد هم یکی از عوارض بلیچینگ است که البته زود گذر است و طی چند هفته بر طرف می شود. برای کم کردن حساسیت موقتی دندان ها می توانید از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید.